SEO vs Google Ads: Co wybrać w 2023 roku? - Compsite

SEO czy Google Ads? Co wybrać w 2023 roku?

Co wybrać SEO czy Google Ads

Wraz z zakończeniem projektu strony internetowej, właściciele firm zastanawiają się nad sposobami pozyskania ruchu do witryny. Trzeba bowiem pamiętać, że sama obecność w internecie nie gwarantuje, że „znikąd” pojawią się u nas klienci. Pozycjonowanie i reklama w sieci Google to zatem działania, którymi zdecydowanie warto się zainteresować. Oferują możliwość dotarcia do potencjalnych odbiorców w stosunkowo atrakcyjnej cenie pod warunkiem, że posiadamy specjalistyczną wiedzę w tym zakresie lub powierzymy obsługę kampanii doświadczonej agencji marketingowej. Bez wątpienia ważna jest kreatywność, budżet i odpowiednia strategia. To właśnie te czynniki mają kluczowy wpływ na tworzenie skutecznych kampanii, które przynoszą imponujący i stabilny zwrot z inwestycji.

Co zatem wybrać w 2023 roku? SEO czy Google Ads? Kiedy warto zainwestować w pozycjonowanie, a kiedy w reklamę AdWords? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Spis treści

O czym musisz pamiętać, decydując się na Google Ads lub SEO?

Rozważając usługę SEO lub kampanię reklamową Google Ads, musisz wziąć pod uwagę, że efektywność wszystkich działań promocyjnych w sieci, w których Twoja strona internetowa będzie brać udział, w dużej mierze zależy od jej wykonania. Jeśli bowiem Twoja witryna ładuje się kilka sekund, jest nieprzyjazna dla użytkownika, niedostosowana do urządzeń mobilnych, a co gorsza nie jest odpowiednio zabezpieczona – z pewnością nie „kupisz” w ten sposób zaufania ani Klientów, ani robotów wyszukiwarek indeksujących.

Warto znać pojęcie „współczynnika konwersji”. Określa on stosunek liczby osób realizujących nasz cel marketingowy (zakup, spotkanie, kontakt) do osób odwiedzających witrynę. Jeśli więc skierujesz ruch na słabo wykonaną stronę, nie uzyskasz oczekiwanych rezultatów. To właśnie jej jakość odpowiada w bardzo dużym stopniu za zachęcenie potencjalnych Klientów do skorzystania z Twojej oferty.

Czym zatem powinna charakteryzować się dobrze wykonana strona lub sklep internetowy? Przede wszystkim musi być łatwa w obsłudze, posiadać wszelkie niezbędne i wyczerpujące dla klienta informacje, jak również pozwalać na łatwe nawiązanie kontaktu, zakup lub inne wybrane działanie. Witryna powinna także prawidłowo wyświetlać się na różnych urządzeniach, a w szczególności na smartfonach i tabletach. To właśnie one generują aktualnie najwięcej ruchu w sieci. Oczywiście samo urządzenie to nie wszystko. Pamiętaj o przystosowaniu swojej strony do wszystkich obecnych na rynku systemów operacyjnych (Windows, iOS, Android itd.).

Wady i zalety Google Ads

Sieć reklamowa stworzona przez jednego z największych potentatów na rynku technologicznym stanowi idealne miejsce do rozpoczęcia promocji w Internecie, a przede wszystkim do sprawdzenia, czy na naszą ofertę istnieje popyt. Reklama Google Ads kojarzy się najczęściej z wynikami wyszukiwań, które posiadają etykietę „Reklama”, lecz warto pamiętać, że narzędzie to obejmuje także kreacje graficzne na stronach wydawców oraz reklamy video w popularnym serwisie YouTube.

Główną zaletą systemu Google Ads jest błyskawiczny start. Uruchomione reklamy działają natychmiastowo, przez co nawet pierwszego dnia może dojść do zakupu, kontaktu lub nawiązania innej formy współpracy. W przeciwieństwie do Facebook Ads, reklamy w Google pozwalają na precyzyjne dotarcie do osób, które są już zainteresowane konkretnym produktem bądź usługą – jeśli oczywiście mowa o reklamach w sieci wyszukiwania. Za pomocą narzędzia Google Ads możemy dotrzeć również do internautów, którzy weszli już w interakcję z naszą witryną, dzięki czemu możemy tworzyć tak zwane kampanie remarketingowe. Wymaga to jednak implementacji specjalistycznych fragmentów kodu na stronie, z czym mogą nie poradzić sobie osoby niezaznajomione z programowaniem.

Kolejnym plusem systemu Google Ads jest przejrzystość statystyk. Dokładnie możemy sprawdzić, ile pieniędzy wydaliśmy na wybraną przez nas kampanię, a jeżeli konfiguracja narzędzia została wykonana prawidłowo, poznać przychód z reklam w przypadku e-commerce. Możemy sprawdzać, jakie frazy generują największe zyski, które naturalnie możemy wykorzystać w późniejszym procesie pozycjonowania strony.

Wadą Google Ads są natomiast stałe koszty. W momencie, gdy wyłączymy naszą kampanię lub krótko po, nasza strona przestanie sprzedawać tym kanałem. Dodatkowe problemy może sprawiać konfiguracja oraz nauka optymalizacji kampanii, jednakże ten problem możemy skutecznie rozwiązać, sięgając po profesjonalne wsparcie agencji reklamowej świadczącej usługi właśnie w tym zakresie (Sprawdź obsługa kampanii Google Ads).

Mocne i słabe strony SEO

Pozycjonowanie to zaawansowany proces, który obejmuje działania mające na celu poprawę widoczności danego serwisu w wyszukiwarce. Wspomnieliśmy już wcześniej, że jakość wykonania strony określona przez wiele parametrów, ma ogromne znaczenie dla rentowności SEO.

Zaletą pozycjonowania jest przede wszystkim wysoki zwrot, który niestety pojawia się dopiero po pewnym czasie, co z kolei dla wielu może być wadą. Można więc powiedzieć, że pozycjonowanie wypełnia definicję terminu „inwestycji”. Na początkowym etapie inwestujemy więcej, aby zyskać w przyszłości. Dzięki SEO możemy uzyskać stabilną pozycję na rynku, stając się w oczach przyszłych odbiorców firmą godną zaufania. Wielu z nich bowiem sądzi, że tylko organiczne wyniki wyszukiwania są wiarygodne.

A więc Google Ads czy SEO?

Najlepsze rezultaty osiągają firmy, które decydują się na równoległe inwestowanie zarówno w Google Ads, jak i pozycjonowanie. Synergiczne działanie przekłada się na znaczące zwiększenie widoczności w internecie, co z kolei buduje świadomość marki. Może bowiem okazać się, że zakupy dokonane z ruchu „direct” (wpisanie adresu strony bezpośrednio do paska przeglądarki) wzięły się właśnie z wcześniej zauważonej reklamy.

Aby ostatecznie zdecydować, która forma reklamy będzie lepsza na start, trzeba wziąć pod uwagę budżet, sytuację firmy, jak również branżę oraz charakter sprzedawanych przez nas usług lub produktów.