5 głównych zasad: Jak skutecznie reklamować się na Facebooku?

Jak tworzyć skuteczne reklamy na Facebooku

Od kilku lat w Polsce Facebook to jeden z najważniejszych portali społecznościowych z największym potencjałem reklamowym. Ma obecnie ponad 20 milionów polskich użytkowników! Jeśli prowadzisz firmę i chcesz promować swoje produkty lub usługi w mediach społecznościowych, Facebook jest świetnie konwertującym kanałem reklamowania dla biznesów. Jeśli jednak zdecydujesz się na zainwestowanie w reklamę na Facebooku, rób to z głową. Tylko wtedy osiągniesz sukces i zmaksymalizujesz zysk. Jak więc skutecznie reklamować się na Facebooku? Przedstawiamy 5 głównych zasad, dzięki którym Twoje kampanie będą działać tak, jak powinny!

Spis treści

Po co w ogóle reklamować się na Facebooku?

Jest wiele powodów, dla których Facebook jest tak popularnym portalem wśród reklamujących się w Internecie firm. Ten kanał wykorzystywany jest zarówno przez małe lokalne biznesy, jak i międzynarodowe korporacje. Dobrze prowadzona kampania na Facebooku to skuteczna reklama, na którą nie potrzeba wiele pieniędzy. Jeśli reklamy są kreatywne, możesz z łatwością przebić się przez tłum innych znajdujących się w Internecie. Reklama na Facebooku to:


  • Możliwość precyzyjnego dotarcia do takiej grupy odbiorców, w której znajdują się potencjalni klienci Twojej firmy. Facebook pozwala tworzyć reklamy, które wyświetlają się osobom naprawdę zainteresowanym danymi produktami i usługami.
  • Szybkie efekty – reklamy na Facebooku działają natychmiast, a ich efekty są widoczne natychmiast po ich uruchomieniu. Dodatkowo, są łatwo mierzalne.
  • Dodatkowy spory ruch kierowany na Twoją stronę www – nie tylko SEO zwiększa liczbę wizyt na stronie, reklamy również to robią. Reklama na Facebooku może nawet poprawić wyniki Twoich działań SEO.
  • Zoptymalizujesz budżet marketingowy – dobrze prowadzona reklama na Facebooku jest tania i naprawdę skuteczna.

Reklama na Facebooku czy Google Ads?

Oba kanały to potężne systemy reklamowe, którymi możesz dotrzeć do potencjalnych klientów. Nie zawsze jednak oba sprawdzają się w przypadku każdej firmy. Reklama w Google pozwala dotrzeć do osób, które wpisują określone słowa w wyszukiwarkę i oczekują konkretnych wyników. W skrócie chodzi o to, aby dostarczyć użytkownikowi dokładnie to, czego szuka. Reklamy na Facebooku widzi każda potencjalnie zainteresowana osoba, nie tylko zaś taka, która danego produktu lub usługi szuka. Potencjał zainteresowania jest szacowany na podstawie wybranej grupy odbiorczej. Tabela poniżej przedstawia najważniejsze różnice między reklamami na Facebooku i w Google:


Reklama na Facebooku Google Ads
Komu wyświetla się reklama? Reklama wyświetla się na podstawie zainteresowań grupy, którą wybierzemy jako docelową. Reklama odpowiada na hasło, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce Google.
Targetowanie reklam Targetowanie skupia się na zainteresowaniach użytkowników, udziale w wydarzeniach, odwiedzonych miejscach. Targetowanie opiera się przede wszystkim na słowach kluczowych. Frazy kluczowe mogą być bardzo precyzyjne.
Kiedy użytkownik widzi reklamę? Reklama pojawia się podczas przeglądania Facebooka, dyskutowania na grupach czy rozmów na Messengerze. Nie występuje dlatego, że użytkownik sobie tego życzy. Google Ads odpowiadają na konkretne zapytanie użytkownika i pojawiają się tylko jako odpowiedź na wyszukaną frazę, czyli „na życzenie użytkownika”.

Ciężko jednoznacznie wskazać, który z kanałów jest lepszy czy bardziej skuteczny. Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj biznesu prowadzisz i jaki cel mają realizować Twoje kampanie reklamowe. Inaczej prowadzimy marketing sprzedażowy, a inaczej wizerunkowy. Warto jednak przetestować oba kanały i w razie potrzeby wesprzeć jeden drugim.

Jak reklamować się na Facebooku – 5 najważniejszych zasad

Przejdźmy teraz do najważniejszej części tego artykułu – wskazówek, jak skutecznie reklamować się na Facebooku.

Zasada numer 1 – reklama powinna iść w parze z ciekawym fanpage’em

Promowanie firmy jest możliwe tylko wtedy gdy równolegle prowadzisz fanpage. Powinien być nie tylko estetyczny i zawierać interesujące dla użytkownika treści, lecz także regularnie aktualizowany. Nie ma nic bardziej odstraszającego niż błędy, niechlujne grafiki czy „martwy” profil firmowy, na którym nic się nie dzieje. Content na Facebooku powinien nawiązywać relację z odbiorcą i podsyłać mu gotowe rozwiązania jego problemów. Warto pamiętać o tym, że na firmowej stronie powinny pojawiać się nie tylko materiały marketingowe, ale też zabawne i merytoryczne treści, które zaangażują Twoją społeczność.

Zasada numer 2 – unikaj automatycznej automatyzacji

Gdy tworzysz kampanię reklamową na Facebooku, możesz optymalizować ją na różne sposoby. Facebook Ads Manager to bardzo rozbudowane narzędzie, jednocześnie jednak intuicyjne i dość proste w obsłudze. Kampanie możesz więc optymalizować zupełnie samodzielnie lub zdać się na automatyczną optymalizację. Choć może się wydawać, że rozwiązanie automatyczne jest bardzo wygodne, nie do końca jest dla Ciebie korzystne, szczególnie gdy Twoja reklama kierowana jest do mniej niż 10 tysięcy użytkowników.

Zdarza się, że automatyczna optymalizacja reklam wyłącza reklamy czy kampanie, których nie chcesz wyłączać, a także zwiększa lub zmniejsza budżet i stawki, które chciałbyś zostawić na poprzednim poziomie. Automatyczna optymalizacja potrzebuje jednak bardzo dużej ilości danych, aby działać skutecznie. To na podstawie tych danych algorytm Facebooka podejmuje decyzje o zmianach w kampanii, im więcej ich więc jest, tym lepiej. Zamiast ufać algorytmom, skorzystaj z manualnego sposobu optymalizacji reklamy. Testuj swoje kreacje na różnych grupach odbiorców i wyciągaj wnioski. Na bieżąco sprawdzaj, jak na Twoje reklamy reagują odbiorcy.

Zasada numer 3 – stawiaj sobie dobre cele

Dobra kampania marketingowa na Facebooku musi zacząć się od poprawnego zdefiniowania celu. Najlepiej robić to, bazując na swoich krótkoterminowych i konkretnych celach marketingowych. Gdy tworzysz kampanię na Facebooku, masz do wyboru różne cele. Twoim celem mogą być przejścia użytkowników na stronę, zaangażowanie dla konkretnego postu, polubienia reklam i postów, konwersje, a także wyświetlenia wideo. Dodatkowo możesz także użyć celi stworzonych do promowania aplikacji mobilnych i katalogów produktowych.

Wybór odpowiedniego celu dla reklam na Facebooku to swego rodzaju fundament i na tym fundamencie budujesz kolejne etapy kampanii. Przed podjęciem decyzji zastanów się, jakie działania są dla Twojego biznesu najważniejsze. Zachowanie zgodności pomiędzy Twoimi celami biznesowymi a celem, jaki wybierzesz, definiując kampanię, jest bardzo ważne, ponieważ do wybranego przez Ciebie celu algorytmy Facebooka dopasowują niego możliwości reklamowe. Cel kampanii w pewien sposób informuje algorytmy, jak i komu mają być wyświetlane poszczególne reklamy. Zawsze łatwiej jest iść naprzód, gdy wiemy, dokąd zmierzamy i dokładnie tak samo jest w przypadku reklamowania się na Facebooku. Gdy już określisz cel swojej kampanii, możesz dobrać do niego właściwy format reklamy.

Zasada numer 4 – targetuj w odpowiedni sposób

Pamiętaj, aby zawsze używać targetowania demograficznego i geograficznego. Reklamy, które kierujesz do wszystkich, nie mają sensu i powodują, że nieefektywnie wydajesz budżet na reklamę i marketing. Absolutne minimum to podstawowe kryteria geograficzne i demograficzne kampanii. Oczywiście wszystko zależy od Twoich celów biznesowych i grupy docelowej, która może być potencjalnie zainteresowana Twoim produktem lub usługą. Staraj się być jak najbardziej precyzyjny. Im bardziej szczegółowo określisz swoją grupę odbiorców, tym większa szansa, że znajdą się w niej osoby, które kupią Twój produkt. Aby domknąć sprzedaż, musisz wiedzieć, do kogo kierujesz produkt i do tych osób właśnie wyjść z reklamą.

Możesz zdefiniować różne grupy odbiorców na Facebooku – standardowe, niestandardowe oraz podobne (lookalike). Gdy zbyt szeroko targetujesz swoje reklamy, „przepalisz” budżet, ponieważ reklama będzie kierowana do osób, które wcale nie są zainteresowane Twoim produktem. Jeśli wprost przeciwnie, targetujesz reklamy zbyt wąsko, grupa docelowa będzie zbyt mocno zawężona, a Ty będziesz rozczarowany brakiem satysfakcjonujących efektów i zbyt wysokimi kosztami kampanii reklamowej. Bardzo wąskie targetowanie reklam sprawdza się jedynie w przypadkach bardzo niszowych produktów.

Zasada numer 5 – wybierz odpowiednią kreację

Gdy wybierasz kreacje reklamowe do swoich kampanii na Facebooku, zawsze pamiętaj o swoich odbiorcach. Gdy nie dopasujesz do nich komunikatu, na niewiele zdadzą się nawet doskonałe ustawienia kampanii. To nie Ty jesteś odbiorcą, ważne, aby reagowali na reklamę Twoi potencjalni klienci. Zbadaj, z jakimi problemami się zmagają, jakie problemy może pomóc im rozwiązać Twój produkt lub usługa.

Kreacja reklamowa to połączenie dobrego tekstu i interesującego obrazu – musi to być spójna całość, która przyciąga wzrok. W zależności od typu prowadzonej kampanii, reklama Facebook może mieć różne formaty. Gdy tworzysz reklamy, upewnij się, jakie są zalecane wymiary w konkretnym typie, zwróć uwagę na to, czy reklama ma wyświetlać się na komputerach czy smartfonach. Niedostosowanie formatu kreacji do miejsca docelowego to częsty błąd, który może kosztować Cię utratę pieniędzy z budżetu marketingowego. Wybierając kreacje, pamiętaj też o testowaniu. Jeśli masz zasoby, przetestuj kilka wersji (różne nagłówki i obrazy) i dopiero wtedy zdecyduj, która z reklam jest najlepsza.

Krótkie podsumowanie

Facebook to dziś nieodłączny element kampanii marketingowych wielu firm. Reklama na Facebooku może być skuteczna i tania, jeśli kampanie są prowadzone we właściwy sposób. Powyższe pięć zasad to wskazówki, dzięki którym Twoje kampanie Facebookowe mogą działać lepiej niż dotychczas. Jeśli jednak wciąż masz wątpliwości, czy sam potrafisz optymalnie przeprowadzić kampanię na Facebooku, zawsze warto poradzić się specjalistów. Zapraszamy do kontaktu! Chętnie podzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem i razem stworzymy i zoptymalizujemy Twoje kampanie reklamowe na Facebooku.